zondag 27 mei 2007

Fietsweekendje

Net terug van twee dagen fietsen. Het was echt geweldig, tenminste, het meeste wel. Het enige wat me tegenviel was het weer 's morgens op dag 2, kan het niet een andere keer gaan regenen dan wanneer ik net ga fietsen...

In totaal heb ik 252km gefietst, 120 de eerste dag en 132 de tweede dag. Dat ging me eigenlijk verbazend makkelijk af, en ik heb nu ook nergens last van, behalve van mijn liezen een beetje. Maar misschien komt de spierpijn morgen...

De eerste dag om half 1 vertrokken. Niet echt vroeg dus. Van Havelte globaal gezien naar Sleen gefietst, waarbij ik o.a. over de VAM-berg(40m) kwam, het hoogtste punt van Drenthe. Van Sleen richting het zuiden gegaan, over Dalen en de Krim. Door Hardenberg en toen begon het al redelijk laat te worden, dus onder Hardenberg, bij Kloosterhaar, ben ik gestopt bij een picknicktafel om te eten. Tijdens het opwarmen van het water begon de brander ineens raar te doen. Ik was bang dat het tankje leeg was, omdat hij al niet echt meer vol was tijdens het inpakken. Dus mik ik alle macaroni en saus er maar gewoon in één keer in. Natuurlijk blijft het brandertje het mooi doen en krijg ik macaroni die wel heet genoeg, maar nog een beetje hard is... Om 8 uur klaar met eten, en nog een stukje verder gereden op zoek naar een goede slaapplaats. Na een paar kilometer in Sibculo een goed bosje gevonden en daar m'n tentje opgezet. Toch altijd even afwachten of het echt wel zo'n goed plekje is als gedacht, maar dat bleek wel zo; helemaal niemand gezien. Niets wees er trouwens op dat het de volgende dag slecht weer zou worden.. Even naar huis gebeld over hoe het ging etc., en er werd gezegd dat het vannacht en morgen erg slecht weer zou worden. Achteraf bleek het best mee te vallen.

Ik kon maar moeilijk slapen, 12u viel ik in slaap en om 5 uur en 7 uur werd ik wakker. Uiteindelijk 10 voor half 9 eruit gegaan, op het moment dat het het minst regende. Tijdens m'n ontbijt begon het harder te regenen, bij het inpakken was ik ook nog eens een fietshandschoen kwijt, en toen ik eindelijk de tent kon afbreken plensde het bijna. Om 5 voor half 10 kon ik eindelijk wegrijden, in de regen. Na ongeveer een half uur werd het wat beter, met ook af en toe droge periodes. Via Wierden en Rijssen ben ik naar Holten gereden, en daarna heb ik eigenlijk geen regen meer gezien. Over de Holterbergweg (echt een aanrader!) naar Nijverdal gereden. Van daar verder naar Hellendoorn en dan links af naar Luttenberg. Nog steeds geen echte last ergens van, natuurlijk wel de gebruikelijke pijntjes. Van Luttenberg naar Lemele gereden, en toen richting Den Ham. Voor Den Ham het bos ingegaan richting Ommen. Via wat weggetjes uitgekomen bij de "Sahara", een stuifzand bij Ommen. Daar heb ik een lange pauze genomen, op de kaart uitgemeten hoe lang het nog ongeveer zou zijn en ik kwam op ongeveer 40km uit. het was half 3 toen ik wegreed, dus ik hoopte om half 5 thuis te zijn. Verder gereden naar Ommen, waar het zonnetje begon te schijnen, voor het eerst. Na Ommen een lang saai stuk naar Balkbrug, allemaal rechte weg. Vanuit Balkbrug naar het bos van Staphorst gereden. In het bos afgeslagen richting IJhorst en de Wijk. Na IJhorst de Reest overgestoken, eindelijk weer in Drenthe!

Na de Wijk was ik even in de war en ben ik 2 keer een stuk heen en weer gereden, toch goed voor zo'n 5,4km, in plaats van de gebruikelijke 1,8.. Daarna verder naar Ruinerwold en via Eursinge teruggereden naar Havelte.

Het was soms wel saai in m'n eentje, maar zeker een leuke ervaring. Alleen had ik vooraf de afstand iets minder ingeschat, ik hoopte toch op rond de 200km, het werd dus iets meer. Absolute hoogtepunt was voor mij de weg van Holten naar Nijverdal, leuke klimmetjes en afdalingen met genoeg bochten, ook nog door een prachtig bos. Dieptepunt was er eigenlijk niet, misschien al die keren dat ik net een stukje verkeerd ben gereden, omdat ik het eerste gedeelte geen kaart had...

Totaaltijd over 2 dagen, exclusief pauzes, was 11u54', waarvan 5u40' de eerste dag en 6u14' de tweede dag. Inclusief pauzes is het veel meer, vooral vanwege de vele stops voor op borden kijken en eten etc.: 7 uur voor dag 1 en 7u30' voor dag 2.

Geen opmerkingen: